Afbeelding: Uitsnede Rad van de Leefomgeving ‘leren en ontwikkelen’
Een sterke kennisinfrastructuur in Almere is een voorwaarde voor evenwichtige groei, het versterken van het ondernemersklimaat en het aanpakken van de bestaande disbalans op economisch, sociaal en demografisch gebied. Daarvoor zijn investeringen in alle onderwijssectoren nodig, alsmede in onderzoek en innovatie. Deze investeringen beginnen in het funderend onderwijs. Zo bevorderen we dat alle kinderen kansen krijgen om hun talenten te ontwikkelen en te benutten en verhogen we de vestigingsfactor voor nieuwe bewoners en leerkrachten. Focus ligt op het realiseren van condities voor hoogwaardig en innovatief onderwijs. In het bijzonder is er oog voor het opvangen van risico’s die de groei van de stad oplevert op het terrein van kwaliteit van het onderwijs en het lerarentekort. Er is zowel aandacht voor het funderend onderwijs in de bestaande stad als nieuwe gebieden
De werkgelegenheid in Almere is erg gevoelig voor economische schommelingen. Vooral de vele lager en middelbaar opgeleiden lopen daarbij een risico. Bovendien zijn er in Almere veel flexibele arbeidskrachten. Er wordt weinig geïnvesteerd in het opbouwen van nieuwe kennis en vaardigheden, terwijl de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt daar juist om vragen. Daarnaast zien we in zijn algemeenheid dat het aanbod op de arbeidsmarkt steeds minder aansluit op de veranderende vraag. Daar zit een mismatch. Vanuit het Almeerse bedrijfsleven is dit een urgente vraag, gezien het aantal openstaande vacatures. We willen een goed en toegankelijk aanbod om jezelf een leven lang te blijven ontwikkelen en daarmee ook een betere aansluiting van de beroepsbevolking op de arbeidsmarkt realiseren.
Het substantieel versterken van de kennisinfrastructuur in Almere is een voorwaarde voor evenwichtige groei, het versterken van het ondernemersklimaat en het aanpakken van de bestaande disbalans op economisch, sociaal en demografisch gebied. Hoogwaardig onderwijs op alle niveaus is bovendien essentieel voor persoonlijke ontwikkeling, maatschappelijke redzaamheid en duurzame bestaanszekerheid. Dat vereist investeringen in alle onderwijssectoren en in onderzoek en innovatie.
Vooralsnog leiden deze inspanningen nog niet tot concrete programmeerbare projecten. Hiermee blijft voor de programmering de geplande nieuwbouw en renovatie van onderwijshuisvesting uit het Integraal Huisvestingsplan van belang. In 2022 is in Almere Poort Muiderduin basisschool De Zeeraket opgeleverd. De school heeft een oppervlak van 2.300 m2 bvo en bestaat uit 16 groepsruimtes. Daarnaast is een gymzaal van 460 m2 bvo gebouwd en is een kindcentrum met 8 kdv-groepen en 2 bso-groepen gerealiseerd.
In het 4e kwartaal van 2022 is de uitbreiding van de tijdelijke onderwijshuisvesting aan de Marie Curielaan in Nobelhorst opgeleverd. Het gaat om een 7-tal lokalen voor basisschool De Woudreus.